button_nav_start.png
button_nav_dafoloforlag.png
button_nav_andreforlag.png
button_nav_konferencer.png
button_nav_kontakt.png
search_left.png
search_right.png

Kollaborativ professionalisme - Når samarbejde mellem lærere fører til læring for alle

Billede:
Kollaborativ professionalisme - Når samarbejde mellem lærere fører til læring for alle
Forfatter(e): 
Andy Hargreaves og Michael T. O'Connor
Pris pr. stk.: 
DKK 190,00 ekskl. moms
Pris betinget inkl. moms:
DKK 237,50 inkl. moms
Bestil betinget 2013:
button_beskrivelse_on.png
Vareinfolink:
Beskrivelse:

I denne bog introducerer Andy Hargreaves og Michael T. O?Connor begrebet 'kollaborativ professionalisme', og hvordan man arbejder med det i praksis. Kollaborativ professionalisme er mere end bare professionelt samarbejde. Det handler ikke kun om at dele erfaringer og reflektere sammen, men også om, hvordan man sammen arbejder hen imod at skabe en professionel praksis, hvor man samarbejder mere professionelt, og som profession arbejder på en mere kollaborativ måde.

Gennem fem konkrete eksempler fra hele verden peger forfatterne på professionelle samarbejder, som har været succesrige og har udviklet sig til kollaborativ professionalisme. Fælles for de involverede skoler og deres arbejde med at opbygge en kollaborativ samarbejdskultur har været nøje planlægning, dyb og til tider krævende dialog, uforbeholden, men konstruktiv feedback og fortsatte kollaborative undersøgelser. Arbejdet med kollaborativ professionalisme gøres tilgængeligt for alle gennem 10 grundlæggende principper, herunder kollektiv effektivitet, kollaborative spørgsmål og samarbejde med elever, og et tilgængeligt overblik over, hvilke praksisser man bør begynde med, og hvad man bør undgå.

Bogen er en konkret hjælp til uddannelsesledere, undervisere og ledere af professionelle læringsfællesskaber, der ønsker at kvalificere det professionelle samarbejde yderligere og tage skridtet videre til kollaborativ professionalisme.

Omtale af bogen

'En vigtig bog, der på bedste måde bygger videre på Hargreaves' bog fra 2000 Nye lærere, nye tider, der bl.a. pointerer at teamarbejdet ikke må gøres til en påtvungen arbejdsform. Bogen er let at gå til, og layoutet signalerer, grundet bogens fysiske størrelse, at det er en slags lommebog, der kan tages frem, og som er hurtig at komme omkring i.' - Lektørudtalelse, Dansk Bibliotekscenter

'Bogen er velskrevet, sammenhængende og inspirerende med sine praksiseksempler, grundprincipper og afsluttende gode råd. Det er en bog, man får lyst til at dele med sine kollegaer med henblik på at stræbe efter endnu stærkere kollegiale fællesskaber. For med forfatternes ord: 'Kollaborativ professionalisme er nemlig en af de næste storstilede forandringer, vi kan og bør foretage i den globale bevægelse til fordel for innovation og forbedring på uddannelsesområdet'. Jeg vil lægge mig i kølvandet på Stefan Møller Christiansen, børn og unge-chef i Aarhus Kommune, der har skrevet forordet til bogen, og sige: 'Bogen er et vigtigt bidrag til den pædagogiske debat.' - Christina Hostrup, Folkeskolen 

'Bogen er lige velegnet til skoleledere og undervisere i både daginstitutioner, folkeskoler og gymnasier, da den bygger på det nødvendige teamsamarbejde og er en konkret hjælp til de, der ønsker at gå et skridt videre i udviklingen af et sammenhængende læringsfællesskab, hvor alle bliver hørt og deltager på lige fod.' - Magasinet skolen

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
forfattervideo 2013:
Se bogens hjemmeside 2013:
  1. Varenummer:
    7984
button_tilbage_left.png
« Tilbage til oversigten
button_tilbage_right.png