"
contact-mail.png
Kontakt os

  1. Send
Bestsellerforfatter John Hattie punkterer myter om læring
 

Eleverne møder i disse dage ind til et nyt skoleår, hvor skolereformen sætter større fokus på at øge danske skoleelevers kompetenceniveau. Skal ambitionen indfries, er det afgørende at sætte ind med undervisning, der virker! Og første skridt er aflivning af en række sejlivede myter om læring: Lærer digitalt indfødte på en anderledes måde? Eksisterer multitasking inden for læring? Og øger højt selvværd elevens læring?
 

Disse og en række andre myter tages under professionel og evidensbaseret behandling af professor John Hattie og læringsforskeren Gregory Yates. I bogen Synlig læring og læringens anatomi dykker de ned i spørgsmål om læringens karakter, og hvordan vi lærer og med afsæt i omfattende forskning præsenteres svarene. Og her er værdifuld viden at hente for enhver, der beskæftiger sig med læring, hvad enten man er politisk beslutningstager eller praktiserende underviser.
 

Når tro bliver til viden

Når en påstand bliver gentaget tilstrækkeligt mange gange, bliver den efterhånden til en sandhed. Og når påstande først er blevet til kendsgerninger, er der næsten ingen grænser for, hvilke handlinger der kan legitimeres. Og når det gælder den daglige undervisningspraksis i landets skoler, er konsekvensen af at handle på et forkert grundlag vidtrækkende.

 

Med bogens forskningsbaserede gennemgang af påstande eller myter om læring eksisterer nu konkret og dokumenteret viden, som kan være med til at løfte debatten om, hvilke initiativer der i størst omfang øger kvaliteten af undervisningen i den danske folkeskole. For eksempel afviser Hattie og Yates, at erfaringer med den digitale verden fremmer den naturlige kognitive kapacitet. Når det drejer sig om menneskelig læring, findes der simpelthen ikke nogen ny magi. De afviser også blankt, at multitasking kan forekomme i faktiske læringssituationer ligesom forskningen afviser antagelsen om, at højt selvværd hos eleven, vil føre til gode læringsresultater. Faktisk kan det være lige omvendt.

Bogen er en del af serien ”Undervisning og læring”, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring.

 

Om forfatterne 

 


John Hattie er professor og leder af Melbourne Education Research Institute på University of Melbourne i Australien og vicedirektør for Science of Learning Research Centre. Han er forfatter til Visible Learning og Visible Learning for Teachers (dansk udgave ”Synlig læring - for lærere”, Dafolo 2013) og medredaktør af International Guide to Student Achievement, som alle er udgivet af Routledge.

 


Gregory Yates er adjungeret lektor i pædagogik og uddannelsesforskning ved University of South Australia. Han er medlem af redaktionsgruppen for Educational Psychology og har bidraget med et antal artikler inden for områderne kognitive informationsprocesser og social læringsteori.


 

Tilbage
Dafolo A/S · Suderbovej 24 · 9900 Frederikshavn | Havnegade 39 · 1058 København K | Vesterballevej 5 · 7000 Fredericia | Tlf. 9620 6666