Dafolo gør det enkelt
StartsideKunde log onNy online kundeAnbefalForfatterprofiler
 

a_gray.gif Tryksager og blanketter



a_gray.gif Dafolo bøger


 

a_gray.gif Andre forlag 

 

 

 

Vis indkøbskurv

Genveje

 a_gray.gif Folkeskolen
 a_gray.gif Erhvervsskole / Gymnasier
 a_gray.gif Pædagoguddannelsen
 a_gray.gif Læreruddannelsen
 a_gray.gif Daginstitution & dagpleje
 a_gray.gif Konferencer

 

Lagerstatus

Lagerføres 

Varen er på lager

 

Lav beholdning 

Få varer på lager

 

Lagerføres ikke Varen kan forudbestilles

 

 

    

 

 
Synlig læring - for lærere
Se bogens hjemmeside
Mød forfatteren
Anbefal
Varenr.: 7279
Synlig læring - for lærere

I Visible Learning fra 2009 skrev John Hattie læringshistorie i form af verdens hidtil mest omfattende forskningsoversigt: en syntese af over 800 meta-analyser af faktorer, der påvirker elevers læring. Aldrig tidligere har vi set så overbevisende dokumentation for, hvad der rent faktisk virker. Synliggørelse af læringen, blandt andet i form af tydelige læringsmål, er grundlæggende den væsentligste faktor i forhold til at forbedre elevernes resultater.

I Synlig læring - for lærere er denne viden sat i relation til lærerens undervisningspraksis med konkrete strategier til praktisk gennemførelse i klasserummet. Bogen giver anvisninger til forberedelse, gennemførelse og vurdering af undervisning og læring og indeholder tjeklister og øvelser ikke blot til den enkelte lærer, men også til brug i teamet og på hele skolen.

Synlig læring - for lærere henvender sig til lærere, lærerstuderende, skoleledere og andre, som vil have evidensbaserede svar på, hvordan man kan forbedre elevernes læring. Bogen udkom første gang i 2012 og foreligger for første gang i dansk oversættelse i foråret 2013.

John Hattie er professor og leder af Melbourne Education Research Institute på University of Melbourne, Australien, og hædersprofessor på University of Auckland, New Zealand.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

Interview med John Hattie
John Hattie har ladet sig interviewe til Dafolos tidsskrift 'Skolen i Morgen'. Læs interviewet her.

John Hattie fortæller om sine forskningsresultater i to videoer:

John Hattie, del 1

John Hattie, del 2

'Bogen henvender sig til alle professionelle, der har med børn og unges læring at gøre. Den kan bruges af den enkelte lærer eller teamet til at reflektere over egen praksis. Skal 'Synlig læring' implementeres bør forandringerne ske på skoleniveau. Studerende kan have megen glæde af at analysere og diskutere stoffet (?) Sidst i bogen findes skemaer, der kan anvendes til at fastlægge, hvor skolen er i sin rejse mod 'Synlig læring' (?) Spændende læsning til debat på seminarier og blandt skolernes pædagogiske personale.'
Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

Fra hyggeonkel til pædagogisk leder
Skoleledelse er noget af det mest krævende, og langtfra alle er rustet til
opgaven. Det mener professor Lars Qvortrup, som kan dokumentere, at danske
skoleledere hidtil har brugt mere tid på at skabe god stemning på skolen end
på supervision og pædagogisk udvikling.
Læs hele artiklen med Lars Qvortrup i Danske Kommuner

'Bogen kan anbefales til lærere og skoleledere. Dybest set er det en kogebog, hvor skoleledelsen ud fra en analyse af egen skole, kan iværksætte fornuftige pædagogiske tiltag i samarbejde med personalet.' - Plenum; skoleledelse, oktober 2013

'Bogen Synlig læring for lærere af John Hattie har inspireret cirka 80 lærerstuderende, der går på 3. årgang. Som et led i didaktikundervisningen anvender vi Hatties bog som repræsentant for evidensvendingen i pædagogikken. Med afsæt i bogens anbefalinger udveksler vi ideer til, hvordan de lærerstuderende kan forberede, gennemføre og evaluere den undervisning har ansvar for i deres praktik på lokale skoler. Alle bogens kapitler har været genstand for nærlæsninger og diskussioner om emner som f.eks. formativ evaluering, mikroundervisning, feedback, forventninger om mestring, udvikling af elevernes (og lærernes) metakognitive strategier og tankesæt hos lærere og skoleledere om læring og undervisning.
Dialogerne med og om Hatties studier har tilført didaktikundervisningen i læreruddannelsen endnu en væsentlig måde at anskue pædagogiske problemstillinger og dilemmaer på. De lærerstuderende har lært, at bogen ikke kan og ikke skal læses som en manual, men snarere som en markering af, at forskellige undervisningsformer, metoder og teknikker ikke er lige effektive. De har lært noget om den virkning lærerens undervisning har på elevernes læring, og de har lært om vigtigheden af både at lytte til deres egen dømmekraft og samtidigt at lytte til den feedback eleverne løbende kommer med i relation til forandring af undervisningen.' - Søren Pjengaard, Læreruddannelsen og efter- og videreuddannelsesafdelingen, UCN

Om serien Undervisning og læring
Undervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.

Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:
  • Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?

  • Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?


Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler). Serien henvender sig således til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse samt til lærere, pædagoger, konsulenter og ledere uanset skoleform.

Bag udgivelserne i serien er en ekstern videnskabelig redaktion og et fagfællekorps. Disse sikrer et højt fagligt niveau, relevans og læsevenlighed i forhold til målgruppen. Læs mere om den eksterne redaktion og fagfællebedømmelse på seriens hjemmeside www.dafolo.dk/undervisning
ISBN: 
978-87-7281-738-5
Udgave (måned/år): 
02/13
Sidetal:  312
Forfatter(e): John Hattie
Pris pr. stk.: 
DKK 420,00 ekskl. moms
DKK 525,00 inkl. moms
Relaterede varer der måske vil interessere dig:
Synlig læring og læringens anatomi (inkl. hjemmeside)
Nøglen til læring - hvordan opmuntrer og inspirerer du til optimal læring?
Udfordrende læring
Synlig Læring - en forældreguide
Synlig læring i gymnasiet og på HF. Baglæns design af undervisningen med synlige læringsmål, succeskriterier og løbende feedback (inkl. hjemmeside)

 

  


 

   

Telefon 9620 6666

 

Spørgsmål til Dafolos
online butik?


Salgs- og leveringsbetingelser


Returseddel

Tlf. 9620 6666

Dafolo A/S · Suderbovej 24 · 9900 Frederikshavn | Havnegade 39 · 1058 København K. | Vesterballevej 5 · 7000 Fredericia | Tlf. 9620 6666 | CVR: 61966617