button_nav_start.png
button_nav_dafoloforlag.png
button_nav_andreforlag.png
button_nav_konferencer.png
button_nav_kontakt.png
search_left.png
search_right.png

Bogpakke med LUP

Billede:
Bogpakke med LUP
Forfatter(e): 
Pris pr. stk.: 
DKK 299,00 ekskl. moms
Pris betinget inkl. moms:
DKK 373,75 inkl. moms
Bestil betinget 2013:
button_beskrivelse_on.png
Vareinfolink:
Beskrivelse:

Køb alle 5 LUP-hæfter og spar kr. 401,-

Pakkens værdi er kr. 700,- ekskl. moms
Pakkens pris er kr. 299,- ekskl. moms
Du sparer kr. 401,- ekskl. moms

Sampakken består af følgende udgivelser:

Nærværende læsning - procesorienteret arbejde med ældre tekster i dansk
Hæftet fremstiller en model for læsning af ældre, skønlitterære tekster i danskundervisningen. Modellen skaber rammer for læsning i klassens fortolkningsfællesskab og giver plads til at tale om teksten og om læsernes oplevelser af teksten. Denne model for en nærværende læsning er hermeneutisk og fænomenologisk inspireret. Læseforståelsen bevæger sig mellem tekstens del og helhed og gennem fire faser i den litterære læsning: fokus på værkets verden, værkets æstetik, værkets holdning og værkets kontekst. 'Nærværende læsning' kan inspirere til læsning af ældre tekster på alle klassetrin.

Ord går nemt galt i halsen på en andetsprogslæser - rekursivt læsearbejde i udskolingen
Dette hæfte belyser, hvad der kan gøres, når elever med dansk som andetsprog ikke mestrer metaforer, passivkonstruktioner og alt det, der står mellem linjerne. Det er typiske udfordringer, som spænder ben for læseforståelsen, og som på langt sigt er med til at skabe svage læsere, der ikke vil kunne klare sig igennem en ungdomsuddannelse. Med udgangspunkt i et konkret teksteksempel, som forfatteren har brugt i sit arbejde med en fokusgruppe bestående af tosprogede børn i 8. klasse, sættes der fokus på de forhold, der knytter sig til et usikkert ordforråd og til en manglende viden om rekursiv læsestrategi. Herudfra gives didaktiske forslag til en undervisning, der kan øge forståelsen af det læste.

Skal vi læse om regnorme og solsystemet i dansk? Om faglig læsning i danskfaget
Dette hæfte påviser, at forståelsen af en fagtekst højnes, når eleven skal bruge den erhvervede viden i konkrete sammenhænge. Men undervisningen i faglig læsning tager ofte udgangspunkt i lærebøger, hvis emner ligger langt fra elevernes interesser og virkelighed. Hæftet argumenterer for et samarbejde om faglig læsning på tværs af alle skolens fag, så det sikres, at eleven opøver og anvender den faglige læsning som en naturlig måde at erhverve sig ny viden i sammenhæng med det konkrete arbejde i faget. Det er vigtigt at kunne 'læse for at lære', og bogen giver idéer til brug i den faglige læseundervisning. Artiklen bygger på projektet: 'At kvalitetsudvikle læseundervisning i faglitteratur i danskfaget i skoleforløbet', tilknyttet Nationalt Videncenter for Læsning.

Jai kan eke huske nåd - om logbogsskrivning i skolen
Hæftet analyserer forskellige anvendelser af logbogen. Logbogsskrivning er rost for at give eleven mulighed for at sætte ord på, analysere og målrette sin indsats i skolen, og det vises, hvordan læreren kan benytte logbogen til at få dokumentation for og indsigt i elevens standpunkt og forudsætninger og derigennem benytte logbogen som et værktøj til realisering af undervisningsdifferentiering. Men der knytter sig en del problematikker til logbogskrivning. Med udgangspunkt i konkrete eksempler fra elevers logbøger illustreres en række modsætningsforhold mellem logbogen som smuk vision og sand virkelighed, endvidere fokuseres på konkrete dilemmaer, som læreren bør have fokus på i sin forståelse og brug af logbogen.

Læs mig ? om spejlneuroner, kropslig forankring og læseforståelse
Bogen belyser læring - og dermed læsning - som grundlæggende biologisk betinget. Ideen om, at læring primært er styret af kulturelle koder, bliver bl.a. udfordret af de såkaldte spejlneuroner, fordi de ser ud til at bidrage til vores evne til at forstå, hvad der sker i andre mennesker. I bogen redegøres først for historien bag opdagelsen af spejlneuronerne, og hvordan de bruges til at forstå andres intentioner. Derefter beskrives deres betydning for forståelsen af, at sprog- og læseforståelse også finder sted ved kropsforankret læring, der kobler sprog til handlinger, så man kan forstå umiddelbart og ubevidst uden om abstrakt tænkning. Endelig belyses deres betydning for sprog- og læseundervisningen.
forfattervideo 2013:
Se bogens hjemmeside 2013:
  1. Varenummer:
    7155
button_tilbage_left.png
« Tilbage til oversigten
button_tilbage_right.png