button_nav_start.png
button_nav_dafoloforlag.png
button_nav_andreforlag.png
button_nav_konferencer.png
button_nav_kontakt.png
search_left.png
search_right.png

Hvad lærer børn når de fortæller? Børns læreprocesser gennem narrativ praksis

Billede:
Hvad lærer børn når de fortæller? Børns læreprocesser gennem narrativ praksis
Forfatter(e): 
Liv Gjems
Pris pr. stk.: 
DKK 238,40 ekskl. moms
Pris betinget inkl. moms:
DKK 298,00 inkl. moms
Bestil betinget 2013:
button_beskrivelse_on.png
Vareinfolink:
Beskrivelse:

Denne bog handler om børns sociale læring i daginstitutionen, og hvordan børn lærer, når de deltager i narrativ praksis sammen med voksne. Teoretisk bygger den på sociokulturelle perspektiver, hvor børns sproglige deltagelse og sproglige forhandlinger betragtes som grundlæggende for læring.

Forfatteren viser gennem præsentation og analyse af børns narrativer, hvordan børn afhængigt af konteksten forstår, at andre ikke nødvendigvis deler deres opfattelser, og at de derfor må forklare og uddybe disse. Når børn fortæller, lærer de også om kultur, og hvordan omgivelserne forventer, at en hændelse skal præsenteres.

Bogen sætter fokus på den vigtige rolle, pædagoger har som vejledende deltagere i børns læreprocesser i daginstitutionen.

Hvad lærer børn når de fortæller? er skrevet til pædagoger, pædagogstuderende, psykologer, pædagogiske konsulenter, lærere og lærerstuderende. Bogen fik fagbogsprisen i Norge i 2006 med den begrundelse, at den er et unikt bidrag til at øge forståelsen af børns læring. Den danske udgave har forord af psykolog Ole Løw.

Liv Gjems er dr.polit., uddannet pædagog og cand.pæd. Hun arbejder som førsteamanuensis (en stilling svarende til lektor) ved Høgskolen i Vestfold.

Se indholdsfortegnelse, dansk introduktion og forord til bogen

'Bogen kan kun virke inspirerende og motiverende i såvel studerendes som fagpersoners daglige virke med børn primært i daginstitutioner.'
Læs lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

'Bogen beskæftiger sig med noget, der ved læsningen forekommer indlysende, men som er lærerigt at få sat ord på. Den er tæt på en ualmindelig vigtig del af vores dagligdag og kan varmt anbefales. Det er en interessant og veldokumenteret bog.'
Læs hele anmeldelsen fra Folkeskolen

Om serien Sprog, udvikling og læring
Bogen er den anden i serien Sprog, udvikling og læring. Serien sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra. Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser.

Bøgerne i serien henvender sig til pædagoger i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter på 0-6-årsområdet, lærere i indskolingen og talehørelærere samt studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser.

I serien er tidligere udkommet antologien I begyndelsen er sproget - antologi om børns sprogudvikling(redigeret af Lotte Salling).
forfattervideo 2013:
Se bogens hjemmeside 2013:
  1. Varenummer:
    6222
button_tilbage_left.png
« Tilbage til oversigten
button_tilbage_right.png