button_nav_start.png
button_nav_dafoloforlag.png
button_nav_andreforlag.png
button_nav_konferencer.png
button_nav_kontakt.png
search_left.png
search_right.png

Læring eller ikke-læring?

Billede:
Læring eller ikke-læring?
Forfatter(e): 
Karsten Mellon (red.) Peter Alheit, Trine Ankerstjerne, Benedicte Bernstorff, Stig Broström, Jørgen Christiansen, Birgitta Haga Gipsrud, Janne Østergaard Hagelquist, Dorthe Lau, Karsten Mellon, Henning Salling Olesen, Heino Rasmusen og Steen Visholm
Pris pr. stk.: 
DKK 248,00 ekskl. moms
Pris betinget inkl. moms:
DKK 310,00 inkl. moms
Bestil betinget 2013:
button_beskrivelse_on.png
Vareinfolink:
Beskrivelse:
Den overordnede ambition med denne bog er at give lærer- og pædagogstuderende såvel som professionelle i det pædagogiske fag forskellige perspektiver på fænomenet læring og 'ikke-læring'.

Bogens fokus, og som titlen skal indikere, er rettet mod spørgsmålene om, hvorfor og hvordan det til tider forekommer, at børns læring i visse situationer af den professionelle opfattes hindret eller som fordrejet, begrænset, hæmmet, udeblevet, upræcis eller utilstrækkelig på anden måde, hvilket er mindst lige så relevant at afdække som at søge at forstå, hvad der rent faktisk medfører læring. Dette må derfor ses som to sider af samme sag.

Antologiens første ni artikler er skrevet af henholdsvis professorer fra universiteter, lektorer fra professionshøjskoler (UC'ere) og praktiserende psykologer. Desuden bidrager en norsk postdoc som medforfatter på en artikel. Den sidste og tiende artikel er et eksklusivt bidrag fra den anerkendte tyske biografiforsker og professor Peter Alheit.

Bogen er redigeret af Karsten Mellon. Karsten er lektor ved University College Sjælland, ph.d.-studerende ved Roskilde Universitet og ekstern lektor ved Syddansk Universitet. Desuden har han en cand.mag. i pædagogik, en master i organisationspsykologi og en diplom i ledelse.

Bogens bidragsydere er Peter Alheit, Trine Ankerstjerne, Benedicte Bernstorff, Stig Broström, Jørgen Christiansen, Birgitta Haga Gipsrud, Janne Østergaard Hagelquist, Dorthe Lau, Karsten Mellon, Henning Salling Olesen, Heino Rasmussen og Steen Visholm.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

'Der er stort fokus på læring i uddannelsesdebatten, derfor er denne velskrevne bog meget relevant, og interessant, da vinklen ?ikke-læring? inddrages. Som voksne i skolen, skal vi blive bedre til at kigge indad.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

'... interessant bog, der, i en tid hvor socialkonstruktivismen fylder ganske meget på læreruddannelserne, pludselig minder læseren om, at der inden for psykologien findes andre tilgange og andre teorier, der også giver gode bud på læring, læringens udfordringer og dermed også læreres arbejde med at undervise for læring.'
Læs hele anmeldelsen fra Folkeskolen

'En fremragende antologi med den ambition at give lærer- og pædagogstuderende og professionelle forskellige perspektiver på fænomenet læring og ?ikke-læring?? Der er her tale om en spændende, udfordrende antologi, som giver mange nuancerede svar. Og vigtigere: den stiller en række gode spørgsmål, som dybest set er det, der bringer os videre. Bogen kan absolut anbefales. Den rummer en perfekt og afbalanceret udfordring for læseren.' - Plenum
forfattervideo 2013:
Se bogens hjemmeside 2013:
  1. Varenummer:
    7458
button_tilbage_left.png
« Tilbage til oversigten
button_tilbage_right.png