Dafolo gør det enkelt
StartsideKunde log onNy online kundeForfatterprofiler
 

a_gray.gif Tryksager og blanketter



a_gray.gif Dafolo bøger


 

a_gray.gif Andre forlag 

 

 

 

Vis indkøbskurv

Genveje

 a_gray.gif Folkeskolen
 a_gray.gif Erhvervsskole / Gymnasier
 a_gray.gif Pædagoguddannelsen
 a_gray.gif Læreruddannelsen
 a_gray.gif Daginstitution & dagpleje
 a_gray.gif Konferencer

 

Lagerstatus

Lagerføres 

Varen er på lager

 

Lav beholdning 

Få varer på lager

 

Lagerføres ikke Varen kan forudbestilles

 

 

    

 

 
Læringscentreret skoleledelse - tænketeknologier til forskningsinformeret skoleledelse (E-bog, epub)
Se bogens hjemmeside
Anbefal
Varenr.: 7160-152-7
Læringscentreret skoleledelse - tænketeknologier til forskningsinformeret skoleledelse (E-bog, epub)

Denne bog er en e-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 15 minutter. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.


Denne bog bringer den nyeste forskningsviden indenfor skoleledelse i spil i relation til de aktuelle udfordringer og forandringsambitioner på skolens vegne, som skoleledelser står overfor at skulle håndtere.

Bogen præsenterer to konkrete tænketeknologier, hvor-igennem denne forskningsviden kan oversættes med henblik på at lede udvikling af en forskningsinformeret professionel ledelsespraksis: Læringslakmusprøven og ledelseskompasset.

Læringslakmusprøven tager afsæt i den new zealandske skoleledelsesforsker Viviane Robinsons model for 'elevcentreret ledelse'. I sin model sigter Robinson på 'at bringe uddannelse tilbage ind i uddannelsesledelse', hvilket vil sige at sikre, at ledelse og ledelsesinitiativer foretages med elevernes læringsudbytte for øje. Her kan læringslakmusprøven hjælpe med at sætte og fastholde skoleledelsers fokus på, hvordan udviklingstiltag og daglige praksisser i skolen skal tilrettelægges og ledes, så de fører til udvikling af undervisning og øget læringsudbytte.

Ledelseskompasset er en videreudvikling af den canadiske skoleledelsesforsker Michael Fullans model for forandringsledelse med særligt fokus på skoleudvikling. Ledelseskompasset bygger videre på Fullans devise om, at 'forandring af uddannelse er teknisk simpel, men socialt kompleks'. Ledelseskompasset kan således bruges til mere specifikt at adressere de relationelle, organisatoriske og affektive processer, som følger med, når man som ledelse vil lede og udvikle skolen som organisation mod et øget fokus på elevernes læringsudbytte.

Igennem bogen illustreres pointerne gennem konkrete eksempler på brugen af disse tænketeknologier, ligesom der præsenteres konkrete spørgsmål til arbejdet med læringslakmusprøven og ledelseskompasset.

Bogen henvender sig primært til skoleledelser, men andre med interesse for ledelse på skoleområdet kan med fordel læse med.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

'Yderst relevant anskaffelse til skoleledere, der ønsker at opkvalificere deres ledelse. Bogen er oplagt at anvende ved uddannelse og videreuddannelse af skoleledere.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

'Bogen kommer med sit bud på en styringsform, der kan sikre fokus på kerneopgaven i arbejdet med skoleudvikling, og på hvordan der kan arbejdes struktureret med brug af forskning. [?] Bogen er interessant og tankevækkende, og der er ingen tvivl om, at det kunne være en solid og grundig måde at arbejde på, men det virker som en ordentlig mundfuld at finde tid til at gennemføre.'
Læs hele anmeldelsen fra 'Folkeskolen'

Om serien LÆRINGSLØFT
Serien 'Læringsløft' består af en række udgivelser, der leverer forskningsbaseret viden om aktuelle pædagogiske emner til professionelle praktikere i grundskolen. Udgivelserne dækker det pædagogiske forsknings- og vidensfelt fra skoleledelse og klasseledelse over inklusion og differentiering til fagenes didaktik, it-didaktik mv.

Serien henvender sig til de pædagogiske professionelle i skolen, det være sig pædagogen, læreren, skolelederen, der har det til fælles, at de på et forskningsinformeret grundlag primært beskæftiger sig med, hvordan man skaber et løft i elevernes læring.

Ambitionen med udgivelserne er at gøre den pædagogiske forskning tilgængelig på brugbar vis for professionelle praktikere. Formålet er at bidrage til at fremme kvaliteten af den professionelles praksis og derved gavne elevernes læring ved at levere relevant og værktøjsorienteret teori og resultater til professionelle praktikere.

Serien Læringsløft udgives i samarbejde mellem Dafolo Forlag og konsortiet LÆRINGSLØFT 2020, der består af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, og professionshøjskolerne UCC, Metropol og VIA UC. Konsortiet arbejder med at skabe et sammenhængende forskningsløft, professionsløft og praksisløft med fokus på elevers læringsudbytte.
ISBN: 
978-87-7160-152-7
Udgave (måned/år): 
/
Forfatter(e): Helle Bjerg og Dorthe Staunæs
Pris pr. stk.: 
DKK 185,60 ekskl. moms
DKK 232,00 inkl. moms
Relaterede varer der måske vil interessere dig:
Inkluderende klasseledelse (inkl. hjemmeside)
Elevcentreret skoleledelse

 

 Annette Prehn banner dafolo-online.dk 


Læreplans_125x150 

Kundeservice-dafolo-online

   

Telefon 9620 6666

 

Spørgsmål til Dafolos
online butik?


Salgs- og leveringsbetingelser


Returseddel

Persondatapolitik

Tlf. 9620 6666

Dafolo A/S · Suderbovej 24 · 9900 Frederikshavn | Havnegade 39 · 1058 København K. | Vesterballevej 5 · 7000 Fredericia | Tlf. 9620 6666 | CVR: 61966617