Dafolo gør det enkelt
StartsideKunde log onNy online kundeForfatterprofiler
 


a_gray.gif Dafolo bøger


 

a_gray.gif Andre forlag 

 

 

 

Vis indkøbskurv

Genveje

 a_gray.gif Folkeskolen
 a_gray.gif Erhvervsskole / Gymnasier
 a_gray.gif Pædagoguddannelsen
 a_gray.gif Læreruddannelsen
 a_gray.gif Daginstitution & dagpleje
 a_gray.gif Konferencer

 

Lagerstatus

Lagerføres 

Varen er på lager

 

Lav beholdning 

Få varer på lager

 

Lagerføres ikke Varen kan forudbestilles

 

 

    

 

 
Progressiv pædagogik - former, forandringer og virkninger (inkl. hjemmeside)
Se bogens hjemmeside
Anbefal
Varenr.: 7148
Progressiv pædagogik - former, forandringer og virkninger (inkl. hjemmeside)

Progressiv pædagogik - former, forandringer og virkninger giver et usædvanligt indblik i progressiv pædagogiks sociale praksis og udgør således et nyttigt supplement til de eksisterende beskrivelser af progressiv pædagogik, som oftest hæfter sig ved de gode intentioner. Gennem analyser af emnearbejde og orienteringsundervisning omkring 1970 og projektarbejde omkring 2005 præsenterer bogen analyser af de forskelligartede former, progressiv pædagogik viser sig i på to forskellige tidspunkter. Samtidig kortlægger bogen de forandringer, progressiv pædagogik kan siges at have gennemgået fra 1970 til i dag, nemlig fra at opdrage til samhørighed og kulturelle livsformer til at opdrage til økonomiske og nationalkulturelle livsformer. Endelig viser bogen, hvordan projektpædagogikken har forskellige virkemåder i forhold til forskellige elever, men også hvordan forskellige elever håndterer projektpædagogikken på forskellig vis.

Bogens budskab er, at progressiv pædagogik må analyseres rationelt som praksis og for sine former og virkninger, fordi det er i disse udtryk, den spiller en rolle. Progressiv pædagogik betyder ikke mindst noget i almindelige vurderinger af elever, fordi progressivismen har været og er toneangivende, eksempelvis via lærerprofessionens indoptag af psykologiens kategorier. Men bogen præsenterer tillige analyser, der peger på, at progressivisme historisk knytter sig til racialiseringstænkning, nationalkulturelle frigørelses- og demokratiseringsprojekter samt til kapitalismens udvikling. Bogen viser, at progressiv pædagogik ikke har brudt med, men bidraget til forfinelse af den menneskeopfattelse, nationalkultur og kapitalisme, som den til dels skrev sig op imod. Hvor paradoksalt det end måtte lyde, kan progressiv pædagogik derfor beskrives som et moderne borgerligt projekt, der med held deltager i kampen om, hvad der skal udgøre det almene og det offentlige.

Bogen indkredser derfor progressivismens virke som en forskelssættende praksis, der netop iværksætter forskelle gennem humaniserings-, demokratiserings- og integrationstiltag i velfærdsstaten og klassesamfundet. Bogens rationelle analyser er væsentlige for at få greb om, hvordan skolen grundlæggende fungerer og dermed også for, hvad det er for en sociokulturel situation udviklingsinitiativer nødvendigvis må kunne fungere i - hvad enten de er klar over det eller ej.

Trine Øland er ph.d. og postdoc på Københavns Universitet.

'Fagligt velbegrundet udgivelse af en forfatter med både gejst og godt fodfæste i den progressive pædagogik.'
Læs lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

'Med Trine Ølands bog har vi fået et væsentligt og nytænkende bidrag til den pædagogiske forskning om progressivisme (?) Ved at optrevle de progressive pædagogikformers virkninger og forandringer, har Trine Øland skabt et godt grundlag for at lærere via denne indsigt kan styrke deres selvstændige handlekraft og dens analytiske forudsætning'
Anmeldelse fra Dansk Pædagogisk Tidsskrift, nr. 1 2012

Om serien Undervisning og læring
Undervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.

Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:
  • Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?

  • Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?


Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler). Serien henvender sig således til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse samt til lærere, pædagoger, konsulenter og ledere uanset skoleform.

Bag udgivelserne i serien er en ekstern videnskabelig redaktion og et fagfællekorps. Disse sikrer et højt fagligt niveau, relevans og læsevenlighed i forhold til målgruppen. Læs mere om den eksterne redaktion og fagfællebedømmelse på seriens hjemmeside www.dafolo.dk/undervisning
ISBN: 
9788772815770
Udgave (måned/år): 
05/11
Sidetal:  250
Forfatter(e): Trine Øland
Pris pr. stk.: 
DKK 288,00 ekskl. moms
DKK 360,00 inkl. moms
Relaterede varer der måske vil interessere dig:
Vanskelige forældresamtaler - gode dialoger
Klasseledelse og fag - at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg (inkl. hjemmeside)
Undervisningens hvordan - metoder i praksis
Perspektiver på Cooperative Learning - at samarbejde om læring
Synlig læring - for lærere
Vurdering for læring i klasserummet
Kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolen
Positiv psykologi i skolen (inkl. hjemmeside)
Progressiv pædagogik - former, forandringer og virkninger (inkl. hjemmeside)

 

 Annette Prehn banner dafolo-online.dk 


Læreplans_125x150 

Kundeservice-dafolo-online

   

Telefon 9620 6666

 

Spørgsmål til Dafolos
online butik?


Salgs- og leveringsbetingelser


Returseddel

Persondatapolitik

Tlf. 9620 6666

Dafolo A/S · Suderbovej 24 · 9900 Frederikshavn | Havnegade 39 · 1058 København K. | Vesterballevej 5 · 7000 Fredericia | Tlf. 9620 6666 | CVR: 61966617