Dafolo gør det enkelt
StartsideKunde log onNy online kundeForfatterprofiler
 

a_gray.gif Tryksager og blanketter



a_gray.gif Dafolo bøger


 

a_gray.gif Andre forlag 

 

 

 

Vis indkøbskurv

Genveje

 a_gray.gif Folkeskolen
 a_gray.gif Erhvervsskole / Gymnasier
 a_gray.gif Pædagoguddannelsen
 a_gray.gif Læreruddannelsen
 a_gray.gif Daginstitution & dagpleje
 a_gray.gif Konferencer

 

Lagerstatus

Lagerføres 

Varen er på lager

 

Lav beholdning 

Få varer på lager

 

Lagerføres ikke Varen kan forudbestilles

 

 

    

 

 
Undervisning mellem hensigt og uforudsigelighed
Se bogens hjemmeside
Anbefal
Varenr.: 7730
Undervisning mellem hensigt og uforudsigelighed
Der eksisterer en altoverskyggende tendens i uddannelsessystemet og i den pædagogiske/didaktiske forskning til at tale om læring i stedet for undervisning. Vi taler for eksempel om læreprocesser, læringsmiljøer, læringsmetoder og om (e-)læringssystemer. I tråd med det anvender vi i høj grad teorier om læring frem for didaktiske teorier til at beskrive og analysere, hvad der foregår i undervisningen. Også uddannelsespolitisk ser vi en stærk orientering mod læring i form af en interesse for undervisningens resultater italesat gennem begreber som læringsudbytte, læringsmål og læringsindikatorer.

Læringsorienteringen er velbegrundet i den forstand, at god undervisning interesserer sig for den lærende og dennes læring. Men den ensidige optagethed af læreprocesser og læringsaktiviteter har også haft en række mere uhensigtsmæssige sideeffekter.

Bogens udgangspunkt er, at læring og undervisning i uddannelsessammenhænge ikke skal tænkes ud fra en enten-eller-skematik, men som en både-og-skematik, hvor delene ikke smelter sammen til en mellemting, men hvor forskellen netop opretholder sin spændstighed.

Ambitionen med denne bog er således at formulere et bidrag til den analytiske didaktik, som giver os mulighed for at reflektere over udvalgte didaktiske temaer på en ny måde. Bogen adresserer en række aktuelle spørgsmål:

  • Hvor er didaktikken i dag?
  • Hvad er uddannelse og undervisning set fra et systemteoretisk perspektiv, og hvordan hjælper systemteorien os til at reflektere over spændingsfeltet mellem undervisning som et intentionelt forehavende og undervisningens egendynamik? 
  • Hvilke vidensformer benytter den professionelle underviser sig af? Hvad er didaktisk professionalitet, og hvad vil det sige at handle didaktisk rationelt? 
  • Hvordan kan undervisningen iagttage elevers læring eller mangel på samme? Og hvilke former for viden skal uddannelsessystemet bidrage til? 
  • Hvorfor er læringsmål relevante set fra en didaktisk synsvinkel? Hvori består deres potentiale og risici, og hvilke former for målbeskrivelser har vi brug for i undervisningen? 
  • Hvordan kan vi analysere de mange teknologier, vi har til rådighed i forhold til at håndtere undervisningens usandsynligheder?
'... et vigtigt og spændende bidrag til den almendidaktiske teoriudvikling og didaktiske kritik' - Fra bogens forord af Alexander von Oettingen

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

'Bogen er ekstremt skarp og løfter didaktik op på et helt nyt niveau. Jeg lægger mig fladt ned for forfatternes indsigt, viden og skarphed.' ? Ole Gammelgaard, lektor på UC SYD, Campus Haderslev


Om serien Undervisning og læring - didaktik
Serien er et forsøg på at revitalisere den professionelle didaktiske dialog. Denne didaktiske dialog eller samtale om den pædagogiske praksis er central, idet hverken overordnede dannelsesidealer eller lister over, hvilken læringsmæssig effekt forskellige faktorer sandsynligvis har, fortæller, hvad man konkret kan gøre i den pædagogiske praksis. Didaktik er at fortolke og spejle mål op i formål ? og det er at fortolke forskningsresultater i forhold til ens egen konkrete pædagogiske kontekst, og hvad man vil med sin undervisning. Didaktik omhandler overvejelser både over, hvad der skal læres, og over hvordan der skal undervises (metodik mv.).
ISBN: 
978-87-7160-518-1
Udgave (måned/år): 
05/17
Sidetal:  172
Forfatter(e): Ane Qvortrup og Tina Bering Keiding
Pris pr. stk.: 
DKK 239,20 ekskl. moms
DKK 299,00 inkl. moms

 

 Annette Prehn banner dafolo-online.dk 


Læreplans_125x150 

Kundeservice-dafolo-online

   

Telefon 9620 6666

 

Spørgsmål til Dafolos
online butik?


Salgs- og leveringsbetingelser


Returseddel

Persondatapolitik

Tlf. 9620 6666

Dafolo A/S · Suderbovej 24 · 9900 Frederikshavn | Havnegade 39 · 1058 København K. | Vesterballevej 5 · 7000 Fredericia | Tlf. 9620 6666 | CVR: 61966617