Dafolo gør det enkelt
StartsideKunde log onNy online kundeForfatterprofiler
 

a_gray.gif Tryksager og blanketter



a_gray.gif Dafolo bøger


 

a_gray.gif Andre forlag 

 

 

 

Vis indkøbskurv

Genveje

 a_gray.gif Folkeskolen
 a_gray.gif Erhvervsskole / Gymnasier
 a_gray.gif Pædagoguddannelsen
 a_gray.gif Læreruddannelsen
 a_gray.gif Daginstitution & dagpleje
 a_gray.gif Konferencer

 

Lagerstatus

Lagerføres 

Varen er på lager

 

Lav beholdning 

Få varer på lager

 

Lagerføres ikke Varen kan forudbestilles

 

 

    

 

 
Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisning
Se bogens hjemmeside
Anbefal
Varenr.: 7256
Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisning

Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisning beskæftiger sig på baggrund af den nyeste undervisningsforskning med følgende tre spørgsmål:
  • Hvad er god undervisning, og hvilke kompetencer har den dygtige lærer?

  • Hvordan kan man registrere og vurdere undervisningens kvaliteter?

  • Hvordan kan man forbedre undervisningen?


Den pædagogiske verden har inden for de seneste år oplevet en revolution i form af den empiriske vending. Denne vending udspringer blandt andet af internationale målinger som TIMMS og PISA. De afslørede overraskende dårlige faglige resultater i en række lande, der ellers har anset sig som førende på uddannelsesområdet. På baggrund heraf har man i uddannelsesverdenen sat fokus på påviselige virkninger og effekter.

For at kunne forbedre sin undervisning må læreren vide, hvad der sandsynligvis virker med hvilken effekt og hvorfor. Derfor er diagnosticering af undervisning et centralt begreb og en vigtig lærerkompetence hos Andreas Helmke:

'Ligesom ingen læge vil gennemføre behandlinger uden forudgående anamnese og diagnose, har vi i skolen brug for en velfunderet dokumentation som grundlag for pædagogiske indsatser. Alt andet vil være som at famle sig frem i blinde. På baggrund heraf kan undervisningen udvikles i en mere læringsfremmende retning.'


Læreren skal altså være i stand til at diagnosticere og evaluere sin undervisning, så det bliver klart, hvad det er, der virker læringsfremmende, og så læringen synliggøres for både lærer og elever. Den pædagogiske indsats må formes efter det aktuelle udgangspunkt. Andreas Helmke refererer løbende i den forbindelse til John Hatties forskning om Visible Learning - eller synlig læring.
Bogen har ikke som mål at tage parti for særlige pædagogiske, psykologiske eller læringsteoretiske skoler. Det afgørende for Helmke er, om der er forskningsmæssigt belæg for de anbefalinger, forskellige teoretiske retninger præsenterer.

Bogen henvender sig til alle undervisere, men især til lærere i skolen og gymnasiet. Ikke mindst er bogen tiltænkt det nye fag Lærerens grundfaglighed i læreruddannelsen, hvor den blandt andet vil kunne udgøre et væsentligt bidrag til, at de studerende når målene i Undervisningskendskab og Elevens læring og udvikling. Andre, der ønsker at udvikle undervisning på baggrund af forskningsbaseret viden, kan ligeledes finde inspiration i bogen.

Se indholdsfortegnelse, forord til den danske udgave og indledning

'Glimrende bog til den ny læreruddannelse (...) Bogen er opbygget som en klassisk lærebog, systematisk og ordnet på en sådan måde, at den byder sig til som undervisningsbog på læreruddannelsen i det nye fagområde pædagogik og lærerfaglighed (...) [Vi finder (red.)] i denne bog et glimrende kapitel om, hvad undervisning og læring er, hvor der fint og kort redegøres for eksempel for de klassiske taksonomier. Helmke præsenterer også en for denne anmelder ny taksonomi udarbejdet af R.J. Marzano baseret på seks niveauer med et forsøg på operationalisering: Hvad skal eleven kunne, når det taksonomiske trin hedder Selvet eller Analyse? Det er spændende.'
Læs hele anmeldelsen fra 'Folkeskolen'

'Bogen henvender sig især til lærerstuderende, som kan anvende den i uddannelsens nye fag om lærerens grundfaglighed. Den vil også kunne anvendes af praktiserende lærere på grundskoleniveau og på ungdomsuddannelserne fx i forbindelse med efteruddannelse eller personlig ajourføring. I kraft af dens serviceafsnit kan bogen også anvendes som 'håndbog' (...) Alle kapitler er forsynet med omfattende citatafsnit, begrebsforklaringer, skemaer, diagrammer og tjeklister. De fem kapitler er indrammet af omfattende indholdsfortegnelse og litteraturliste, og bogen afsluttes med såvel person- og stikordsregister (...) En lærd og uhyre kvalificeret beskrivelse af en omfattende, teoretisk viden om undervisning og læring.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

'Hvis lærere skal have gavn af forskning til at udvikle deres undervisning, skal
teorierne være baseret på praksis ? ikke udviklet i lukkede forskermiljøer, mener den tyske uddannelsesforsker Andreas Helmke.'
Læs hele interviewet med Andreas Helmke 'Folkeskolen'

'Jens Rasmussen peger på, at danske lærere mangler en fælles vidensbase, som er alment accepteret og kendt af professionen. Det er Helmkes bog et vigtigt bidrag til, mener han. 'Det er ikke en bog, der siger, hvad man skal gøre. (?) Bogen kommer rundt om alt det undervisningsmæssige, og den er et vældigt stærkt bidrag til den vidensbase, lærere kan have rigtig meget glæde af, både i forhold til hinanden og i forhold til samtaler med forældrene, hvor de har brug for at kunne begrunde deres beslutninger om undervisningen med en viden, som netop er professionens viden og ikke bare en viden, som enhver kan stille op med''
Læs hele udtalelsen fra Jens Rasmussen i 'Folkeskolen'




Om serien Undervisning og læring
Undervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.

Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:
  • Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?

  • Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?


Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler). Serien henvender sig således til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse samt til lærere, pædagoger, konsulenter og ledere uanset skoleform.

Bag udgivelserne i serien er en ekstern videnskabelig redaktion og et fagfællekorps. Disse sikrer et højt fagligt niveau, relevans og læsevenlighed i forhold til målgruppen. Læs mere om den eksterne redaktion og fagfællebedømmelse på seriens hjemmeside www.dafolo.dk/undervisning
ISBN: 
978-87-7281-851-1
Udgave (måned/år): 
09/13
Sidetal:  320
Forfatter(e): Andreas Helmke bearb. Jens Rasmussen
Pris pr. stk.: 
DKK 399,00 ekskl. moms
DKK 498,75 inkl. moms
Relaterede varer der måske vil interessere dig:
Livet i skolen 1 - grundbog i pædagogik og lærerfaglighed
Synlig læring - for lærere
Den myndige lærer - Niklas Luhmanns blik på uddannelse og pædagogik
Den gode time inkl. hjemmeside

 

 Annette Prehn banner dafolo-online.dk 


Læreplans_125x150 

Kundeservice-dafolo-online

   

Telefon 9620 6666

 

Spørgsmål til Dafolos
online butik?


Salgs- og leveringsbetingelser


Returseddel

Persondatapolitik

Tlf. 9620 6666

Dafolo A/S · Suderbovej 24 · 9900 Frederikshavn | Havnegade 39 · 1058 København K. | Vesterballevej 5 · 7000 Fredericia | Tlf. 9620 6666 | CVR: 61966617