Dafolo gør det enkelt
StartsideKunde log onNy online kundeForfatterprofiler
 


a_gray.gif Dafolo bøger


 

a_gray.gif Andre forlag 

 

 

 

Vis indkøbskurv

Genveje

 a_gray.gif Folkeskolen
 a_gray.gif Erhvervsskole / Gymnasier
 a_gray.gif Pædagoguddannelsen
 a_gray.gif Læreruddannelsen
 a_gray.gif Daginstitution & dagpleje
 a_gray.gif Konferencer

 

Lagerstatus

Lagerføres 

Varen er på lager

 

Lav beholdning 

Få varer på lager

 

Lagerføres ikke Varen kan forudbestilles

 

 

    

 

 
Undervisningsdifferentiering i fag
Se bogens hjemmeside
Anbefal
Varenr.: 7238
Undervisningsdifferentiering i fag

Undervisningsdifferentiering handler i bund og grund om inklusion. Om at alle elever skal have en meningsfuld plads i skolens fællesskab, hvor de kan udvikle sig fagligt, personligt og socialt.

Men undervisningsdifferentiering er også en didaktisk kompetence, der stiller krav til læreren om at kunne opstille dynamiske læringsmål for sine elever, udvælge varierede metoder, der skal hjælpe eleverne til at opnå disse mål, og løbende evaluere for at justere mål og metoder i forhold til elever-nes læringsfremskridt.

Udgangspunktet for denne antologi er, at undervisningsdifferentiering er det bærende princip for al undervisning, i alle fag og på alle alderstrin. Hvert fag byder imidlertid på forskellige muligheder og udfordringer i forhold til undervisningsdifferentieringen.

Antologien indeholder konkrete bud på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges ud fra en overordnet skalaforståelse af undervisningsdifferentiering i forhold til fagenes forskellige muligheder, traditioner og fagdidaktik.

Bogen henvender sig til lærere i grundskolen og til undervisere og studerende på læreruddannelsen og i efter- videreuddannelsen.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

'Antologien Undervisningsdifferentiering i fag giver et fagligt sprog for, hvad undervisningsdifferentiering er, og hvordan det i praksis operationaliseres. Som læser får jeg indsigt i mange fag-faglige perspektiver på undervisningsdifferentiering som en professionsfaglig Kompetence, der omhandler dynamiske mål, variation i metoder og løbende evaluering. Bogen rummer særdeles gode beskrivelser af hvordan man som lærer formår en undervisning, der er målrettet såvel eleven som elevfællesskabet i form af klasser og holddannelser. Evaluering som afsæt for tilpasning af undervisningsmetoder, indhold og organisering bidrager også til fokus på fagets og elevens læringsmæssige progression. Bogens forfattere arbejder målrettet med teamet som professionsfællesskab, hvor elevens læring er i centrum og teamets faglige samarbejde bidrager til en god skole, hvor god undervisning er kerneydelsen. Elvens rettethed mod læring understøttes af systematisk læringsledelse. Afslutningsvis er der fokus på dygtig kompetent skoleledelse, hvor lederen sætter elevens læring centrum for ledelsesintervention. Bogen her rummer brugbare veje til en inkluderende folkeskole, hvor lærere sammen formår at differentiere deres undervisning - så vi kan få alle med.'
Skoleleder Grethe Andersen, Vester Mariendal skole

'Nyttig og instruktiv erfaringsformidling fra lærer til lærer og på tværs af fag (...) Der er en fremragende artikel med erfaringer fra et forløb i billedkunst, hvor mange aspekter vedrørende undervisningsdifferentiering indgår på en selvfølgelig måde, der skildres ned i mange detaljer. I et danskforløb arbejdes der med faste rammer om åbne muligheder. I engelsk skildres et forløb med samtaler og tekstarbejde organiseret med gruppekontakter mellem lærer og elever. I matematikforløbet lyder overskriften: 'Hellere fem opgaver, der er passende, end 25, der ikke er'. Den er nok værd at tænke over, når der skal differentieres. Der er endvidere fagartikler fra geografi, historie og natur/teknik samt en artikel om ledelsens rolle i forbindelse med undervisningsdifferentiering.'
Læs hele anmeldelsen fra 'Folkeskolen'

'En praksisorienteret udgivelse på et felt, som folkeskolen stadig har store vanskeligheder med at tackle.'
Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

Om serien Undervisning og læring
Undervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.

Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:
  • Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?

  • Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?


Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler). Serien henvender sig således til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse samt til lærere, pædagoger, konsulenter og ledere uanset skoleform.

Bag udgivelserne i serien er en ekstern videnskabelig redaktion og et fagfællekorps. Disse sikrer et højt fagligt niveau, relevans og læsevenlighed i forhold til målgruppen. Læs mere om den eksterne redaktion og fagfællebedømmelse på seriens hjemmeside www.dafolo.dk/undervisning
ISBN: 
9788772817156
Udgave (måned/år): 
10/12
Sidetal:  144
Forfatter(e): Thomas Binderup (red.), Helene Salvagni Binderup, Ane Grethe Engsted, Ole Grønbæk, Lillian Krarup, Ulla Boe Nielsen, Charlotte Ormstrup, Lone Torp Rosenkilde, Anna Støttrup og Lone Voetmann
Pris pr. stk.: 
DKK 248,00 ekskl. moms
DKK 310,00 inkl. moms
Relaterede varer der måske vil interessere dig:
Synlig læring - for lærere
Undervisningsdifferentiering - status og fremblik (E-bog, epub)
Undervisningsdifferentiering i fag (E-bog, epub)

 

 Annette Prehn banner dafolo-online.dk 


Læreplans_125x150 

Kundeservice-dafolo-online

   

Telefon 9620 6666

 

Spørgsmål til Dafolos
online butik?


Salgs- og leveringsbetingelser


Returseddel

Persondatapolitik

Tlf. 9620 6666

Dafolo A/S · Suderbovej 24 · 9900 Frederikshavn | Havnegade 39 · 1058 København K. | Vesterballevej 5 · 7000 Fredericia | Tlf. 9620 6666 | CVR: 61966617